23.02 Olsztyn
— nie będzie Mszy św. (jednorazowo)
24.02 Gdynia
02.03 Lubatowa
— zmiana godziny Mszy św. (jednorazowo)
09.03 Kraków
— spotkanie koła apologetycznego
18.03—23.03
— rekolekcje ignacjańskie dla mężczyzn
25.03—30.03
— rekolekcje ignacjańskie dla kobiet
29.03—31.03 Kazimierz Dolny
— Ogólnopolski zlot Rycerstwa Niepokalanej dla dziewcząt w wieku ponad 12 lat
03.04—07.04
— rekolekcje montfortańskie dla mężczyzn i kobiet
01.05—05.05 Chęciny
19.06—23.06
22.06 Olsztyn
— V Pielgrzymka Tradycji Katolickiej do Gietrzwałdu
01.07—06.07
— rekolekcje ignacjańskie dla mężczyzn
08.07—17.07
— rekolekcje ignacjańskie dla mężczyzn i kobiet
08.07—17.07 Jaworki k. Szczawnicy
17.07—26.07 Jaworki k. Szczawnicy
— obóz wakacyjny dla dziewcząt
16.08—22.08 Tatry Wysokie, Słowacja
22.08—28.08 Tatry Wysokie, Słowacja
26.08—31.08
— rekolekcje ignacjańskie dla mężczyzn
03.09—07.09
— rekolekcje montfortańskie dla mężczyzn i kobiet
09.09—14.09








44. Jak należy ocenić ekumenizm z punktu widzenia wiary katolickiej?
Ponieważ Kościół katolicki jest jedynym Kościołem utworzonym przez Chrystusa i jako jedyny posiada pełnię prawdy, doprowadzenie do jedności może polegać tylko na nawróceniu, czyli powrocie poszczególnych osób lub wspólnot. Tak naucza Pius XI w Mortalium animos:
Pracy nad jednością chrześcijan nie wolno popierać inaczej, jak tylko działaniem w tym duchu, by odszczepieńcy powrócili na łono jedynego, prawdziwego Kościoła Chrystusowego, od którego niegdyś, niestety, odpadli70.
Oto jedyna logiczna konsekwencja z pretensji Kościoła do wyłącznego posiadania prawdy. Prawdziwa jedność może nastąpić bowiem tylko wtedy, gdy wszyscy zostaną zjednoczeni w prawdziwej wierze.
Dlatego Kościół katolicki starał się zawsze zarówno nawracać pogan, jak i oddzielone wspólnoty chrześcijańskie sprowadzić z powrotem do jedności Mistycznego Ciała Chrystusa. Te starania były najczęściej skierowane do pojedynczych osób, ale czasem także do całych wspólnot. Tak starano się na soborach w Lyonie i Florencji o zjednoczenie z cerkwią prawosławną, która od 1054 r. jest oddzielona od Kościoła katolickiego. Przed Vaticanum I Pius IX zaprosił prawosławnych do zakończenia schizmy i powrotu na łono Kościoła, a Leon XIII w 1894 r. wystosował podobny apel do wszystkich wyznań chrześcijańskich.
Próby te wynikały z przekonania, że to nie Kościół katolicki musi się zmienić, ale ci, którzy się od niego odłączyli, muszą przyznać się do błędu. Kościół był zawsze gotów we wszelki możliwy sposób ułatwić ów powrót, ale nigdy nie kosztem wiary.
Przypisy:
- Ibidem, s. 14.