06.12 Gdynia
— zmiana porządku nabożeństw (na stałe)
10.12—14.12 Kraków
13.12—14.12 Rzeszów
13.12—15.12 Kraków
14.12—15.12 Szczecin
14.12—15.12 Łódź
20.12—22.12 Wrocław
20.12—22.12 Lubatowa
20.12—22.12 Warszawa
20.12—22.12 Gdynia
21.12 Olsztyn
21.12—22.12 Poznań
23.12—01.01 Gdynia
— świąteczny porządek nabożeństw
23.12—26.12 Olsztyn
— świąteczny porządek nabożeństw
24.12—01.01 Poznań
— świąteczny porządek nabożeństw
27.12—01.01 Chęciny
— wyjazd integracyjny dla młodzieży
13.01—18.01 Bajerze
— rekolekcje ignacjańskie dla mężczyzn
20.01—25.01 Bajerze
— rekolekcje ignacjańskie dla kobiet
24.01—26.01 Poznań
— ogólnopolski zlot Rycerstwa Niepokalanej dla dziewcząt w wieku ponad 12 lat
10.02—15.02 Warszawa
— rekolekcje ignacjańskie dla kobiet
17.02—22.02 Warszawa
— rekolekcje ignacjańskie dla mężczyzn
28.02—01.03 Poznań
— ogólnopolski zlot Rycerstwa Niepokalanej dla chłopców w wieku ponad 12 lat
06.07—11.07 Warszawa
— rekolekcje ignacjańskie dla mężczyzn
23.10—27.10 Lourdes
— Międzynarodowa Pielgrzymka do Lourdes z okazji jubileuszu 50-lecia istnienia Bractwa Św. Piusa X








88. Czy Kościół może zmienić obrządki sakramentów?
Kościół nie może zmienić istoty sakramentów, a więc tego, co niezbędne jest do ich ważności. Może on jednak zmienić otaczające je obrzędy. Musi mieć wszelako na celu uwydatnienie istoty sakramentów i ułatwienie ich godnego przyjmowania.
Istoty sakramentów Kościół zmienić nie może. „Kościół nie zastąpił i nie mógł zastąpić tych ustanowionych przez Chrystusa sakramentów, gdyż – jak uczy Sobór Trydencki – wszystkie siedem sakramentów Nowego Przymierza zostało ustanowionych przez naszego Pana Jezusa Chrystusa i Kościół nie posiada władzy nad istotą sakramentów (substantia sacramentorum), to znaczy nad tym, co wedle świadectwa źródeł objawienia Bożego Chrystus Pan sam polecił zachowywać w znaku sakramentalnym”137.
Kościół ma jednak władzę porządkowania obrządków, jakie otaczają istotę sakramentów: „Ciągle miał Kościół władzę przy szafowaniu sakramentów – zachowując ich istotę – zatwierdzać lub zmieniać to, co wedle jego własnego osądu służy lepiej pożytkowi tych, co je przyjmują, względnie czci samych sakramentów, odpowiednio do różnorodności okoliczności, czasów i miejsc”138.
Przypisy:
- Pius XII Sacramentum ordinis, DH 3857.
- Sobór Trydencki, sess XXI, cap. 2, DH 1728.