Św. Grzegorza Barbarigo, Biskupa i Wyznawcy [3 kl.]

Inne serwisy:

Krucjata eucharystyczna
KOMUNIKATY

19.06—23.06 zmiana

rekolekcje dla członków MI

20.06 wszystkie kaplice

Boże Ciało: Msze św.

22.06 Olsztyn zmiana

V Pielgrzymka Tradycji Katolickiej do Gietrzwałdu

22.06 Kalwaria Zebrzydowska

pielgrzymka dróżkami Pana Jezusa

23.06 Bajerze

zmiana godziny Mszy św. (jednorazowo)

01.07—06.07

rekolekcje ignacjańskie dla mężczyzn

08.07—17.07

rekolekcje ignacjańskie dla mężczyzn i kobiet

08.07—17.07 Jaworki k. Szczawnicy zmiana

obóz wakacyjny dla chłopców

17.07—26.07 Jaworki k. Szczawnicy zmiana

obóz wakacyjny dla dziewcząt

16.08—22.08 Tatry Wysokie, Słowacja

obóz wędrowny dla chłopców

22.08—28.08 Tatry Wysokie, Słowacja

obóz wędrowny dla dziewcząt

26.08—31.08

rekolekcje ignacjańskie dla mężczyzn

03.09—07.09 zmiana

rekolekcje montfortańskie dla mężczyzn i kobiet

09.09—14.09

rekolekcje ignacjańskie dla kobiet

Św. Pius X Rekolekcje ignacjańskie Mały modlitewnik łaciński Krucjata różańcowa Filozofia św. Tomasza z Akwinu Katecheza DVD dla kapłanów Mszalik codzienny
  
Katechizm o kryzysie w Kościele

89. Czy nowe obrządki lepiej oddają istotę sakramentów?

Zmiany w nowych obrządkach nie służą uwydatnieniu sakramentalnego wydarzenia, ale banalizują i pomniejszają szacunek należny sakramentom.

Tutaj można podać tylko kilka przykładów. W rycie chrztu porzucono głęboką symbolikę przyjmowania w fioletowych szatach przyniesionego do chrztu dziecka u drzwi kościoła. Zaznaczano przez to, że nieochrzczony nie ma jeszcze wstępu do Domu Bożego i potrzebuje oczyszczenia z grzechu. Jednak w epoce ekumenizmu i teorii o powszechnym zbawieniu nie chce się już o tym słyszeć. Przy chrzcie dziecka to już nie rodzice chrzestni odpowiadają w jego imieniu, ale cała ceremonia wprowadzająca staje się pamiątkowym świętowaniem chrztu rodziców i rodziców chrzestnych. Poważne jest też odstąpienie od egzorcyzmów, przez które dziecko automatycznie wydarte było wpływowi szatana. W ogóle w nowej liturgii o wpływie szatana nie wspomina się prawie wcale, a potwierdzeniem tego jest fakt, że przy reformie liturgicznej egzorcyzmy do dzisiaj nie zostały opracowane*). (To ma oczywiście ten plus, że tych niewielu księży, którzy jeszcze dzisiaj odmawiają egzorcyzmy, musi posługiwać się dawnymi rytuałami.) Wszelkie wyrazy szacunku wobec Eucharystii zredukowano do poziomu minimalnego. Adoracja eucharystyczna i błogosławieństwo Najświętszym Sakramentem prawie przestały istnieć na Zachodzie. Tylko z rzadka klęka się przed Najświętszym Sakramentem, a troskę o spadające cząstki Hostii porzucono całkowicie. Nie dziwota, że wielu katolików widzi w Eucharystii już tylko „święty chleb”.

W dawnym rycie namaszczenia chorych ksiądz namaszczał pięć zmysłów ludzkich, przy czym wypowiadane słowa wyrażały prośbę, aby Bóg przebaczył choremu, który swych zmysłów nadużył do grzechu: „Przez to święte namaszczenie i najdobrotliwsze miłosierdzie swoje, niechaj ci Bóg odpuści wszystko, w czymkolwiek przewiniłeś wzrokiem (słuchem, powonieniem itd.)”. W nowym rycie ta symbolika jest zniszczona, gdyż według niego namaszcza się wyłącznie czoło i ręce, a w słowach sakramentalnych mowa jest tylko całkiem ogólnie o grzechu. Także w nowym rytuale można wyraźnie rozpoznać tendencję do czynienia z ostatniego namaszczenia uroczystości wspólnotowej. Wyraźnie zaleca się tutaj „wspólną uroczystość namaszczenia chorych w ramach większego zgromadzenia”. To sprzyja nadużywaniu szafowania tego sakramentu podczas spotkań starszych osób zdrowym i chorym bez różnicy, chociaż jedynie ciężko chory może w sposób ważny przyjąć namaszczenie chorych.

Należy też krótko wspomnieć o nowych obrządkach pogrzebowych, chociaż pogrzeb jest tylko sakramentalium, a nie sakramentem. W tych nowych obrządkach nie ma już mowy o powadze sądu, o możliwości potępienia czy też o czyśćcu, ale mniej lub bardziej wyraźnie stwarza się wrażenie, że zmarły jest z pewnością zbawiony i już jest u Boga. Ponieważ – jak przy wszystkich nowych obrządkach – celebrans ma dużą swobodę w wyborze modlitw, zależy tylko od niego, czy wspomni o grzechu i o winie. Znaczące jest też, że modlitwy nie wspominają już pojęcia duszy. Tymczasem to właśnie jest palącą koniecznością w obecnym czasie, w którym neguje się istnienie ludzkiej duszy.

*) Nowy rytuał egzorcyzmów został wprowadzony w 1999 r. (przyp. red. wydania polskiego)

  
Katechizm o kryzysie w Kościele
Strona głównaKapliceKomunikaty duszpasterskieMultimedia„Zawsze Wierni”KontaktKsięgarnia wysyłkowa

Najnowszy numer „Zawsze Wierni”

Relikwie Męki Pańskiej

Najnowszy materiał do pobrania

Pokuta w duchu Fatimy

rekolekcje wielkopostne wygłoszone przez o. Tomasza OP

Bractwo Kapłańskie Świętego Piusa X

© 1997—2019 Wydawnictwo Te Deum sp. z o.o.